Wyszukaj w portalu

SZLAKI PIESZE

OSTÓWKI- STRÓŻEWO- GONTYNIEC 9 KM

SZLAK P-2

Szlak nieznakowany, dla rowerzystów trudny. Jeden z wariantów wejścia na Gontyniec. Na trasie wzgórza i lasy. Dość trudny w orientacji.

Ze stacji kolejowej w Ostrówkach udajemy się szosą za zachód Stróżewa (1,5 km). Ze wsi 500m na północ szosą Ryczywół- Chodzież, a potem drogą polną do Stróżewka (3,9 km). Za fermą, drogą asfaltową do krzyżówki (4,4 km), tam na lewo i pierwszym duktem w prawo na północ (4,9km). Po ok 1 km rozpoczynają się coraz wyższe wzgórza. Urozmaica się też las, w dużej części mieszany. Droga dochodzi do znakowanego szlaku żółtego P-6 (6,5 km). Szlakiem tym w lewo, w kierunku północno- zachodnim przez pięknie urzeźbiony teren pokryty lasami mieszanymi, na Gontyniec (9,0 km). Przecinamy asfaltową drogę leśną z Karczewnika do drogi do Jacewka (7,3 km). W przypadku przeoczenia szlaku, drogą asfaltową w lewo, aż ujrzymy wieżę na Gontyńcu, i tam w prawo na szczyt.

CHODZIEŻ- JEZ. STRZELECKIE- GONTYNIEC 6,5 KM

SZLAK P-3

Szlak znakowany, czerwony. Dla rowerzystów trudny. Ciekawy przebieg, piękne lasy.

Ze stacji kolejowej kierujemy się na południe przez przejazd kolejowy, ul. Ujską, potem w lewo ul. Strzelecką do Domu Kultury (1,0 km). Stąd początkowo szlakiem żółtym w kierunku zachodnim. Na odcinku, gdzie szlak biegnie skrajem lasu, widok na jez. Karczewnik. Ścieżką przez las obok muszli koncertowej, potem drogą do południowego krańca Jez. Strzeleckiego. Dalej ścieżką pod górę, do duktu prowadzącego w kierunku zachodnim. Pokonując siedem pagórków i siedem średnio głębokich dolinek dochodzimy na szczyt Gontyńca (6,5 km). W pewnym miejscu (4,0 km) od szlaku czerwonego odgałęzia się krótki szlak czarny, który bezdrożem po b500 m odprowadza do okazałego głazu narzutowego „Wielki Kamlot” (obwód ok. 10 m wysokość 1,6m).

CHODZIEŻ- JEZ. MIEJSKIE- RATAJE 3,5 KM

SZLAK P-4

Szlak znakowany, czarny. Dla rowerzystów łatwy. Trasa spacerowa, wiodąca przez miasto i promenadą nadjeziorną. Od stacji kolejowej idziemy na południe ul. Dworcową do przejazdu kolejowego, a następnie ul. Kościuszki do Rynku i dalej ul. Wojska Polskiego nad Jez. Miejskie (1,5km). Stąd w lewo dróżką i promenadą nadjeziorną w kierunku północnym. Po 300 m od pomostu na osi ul. Wojska Polskiego szlak przecina Bolemkę, łączącą jezioro z Notecią. Z promenady ładne widoki na wzgórza otaczające jezioro od wschodu i południa. Dalej promenadą w kierunku wschodnim, do Rataj, do kąpieliska (3,2 km), następnie do przystanku autobusowego (3,5 km).

RATAJE- WZGÓRZE 124- KARCZEWNIK- CHODZIEŻ 9,5 KM

SZLAK P-5

Szlak znakowany, czarny. Dla rowerzystów trudny. Dalszy ciąg spacerowej obwodnicy Chodzieży, Wzgórza, lasy, ładne widoki. Od przystanku autobusowego udajemy się szosą w kierunku Margonina, a następnie skręcamy w prawo (0,3 km) w ulicę wiodącą pod górę między nowymi domami jednorodzinnymi. W dalszej części droga wysadzana jest starymi drzewami m.in. jaworami i akacjami. Na skraju lasu w lewo skos do duktu leśnego, którym biegnie szlak czerwony P-15. Duktem na szczyt wzgórza 124 (2,5 km). Z niego na zachód, początkowo razem ze szlakiem czerwonym, a potem nieco bardziej na południe ścieżkami i dróżkami leśnymi, mijając stok z wyciągiem narciarskim (4,3 km) i następnie do szosy Poznań- Chodzież (5,5 km) Ze skarju lasu, gdzie szosa zaczyna schodzić do miasta, rozciąga się widok na Jez. Miejskie i przedmieścia Chodzieży. Od szosy ścieżką na zachód, do szlaku żółtego biegnącego grzbietem wzgórz. Skrajem osiedla Widok w dół do wiaduktu (7,4 km), z nim w prawo, w drogę polną biegnącą między torem kolejowym a szosą i Jez. Karczewnik. Nie przechodząc pod drugim wiaduktem, ścieżką wzdłuż torów kolejowych pod górę na północ, przez las, do Domu Kultury (8,5 km). Ostatni odcinek ulicami Strzelecką, Ujską i Dworcową do stacji kolejowej (9,5km).

CHODZIEŻ – KARCZEWNIK- GONTYNIEC 10,9 KM

SZLAK P-6

Szlak znakowany żółty. Dla rowerzystów trudny. Prowadzi bardzo atrakcyjnymi lasami, wśród wzgórz i jezior. Możliwość skrótu: dojście do Karczewnika szlakiem czarnym i od wiaduktu szlakiem żółtym na Gontyniec- 6,8 km ( łącznie 8,9km).

Od stacji kolejowej idziemy ulicami Paderewskiego, Krasińskiego i Wojska Polskiego nad Jez. Miejskie. Dalej promenadą nad jeziorem do ul. Buszczaka. Nią w lewo, potem w ul. Topolową, przecinając obwodnicę Chodzieży. W prawo pod górę koło starej cegielni. Ze skarpy nad piaskownią rozciąga się panorama miasta. Dalej pod górę droga leśną, aż na grzbiet pasma wzgórz morenowych. Ze wzgórza za cegielnią ciekawy widok na zachód, na masyw Gontyńca i Jez. Karczewnik w obramowaniu wzgórz i lasów; po przeciwnej stronie widać rozłożone na półwyspie pół wdzierających się w las zabudowania fabryki porcelany. Ze wzgórza gdzie schodzą się szlaki żółty i czarny P-5, ścieżką w dół do wiaduktu kolejowego nad szosą Ryczywół- Chodzież (4,1 km). Za wiaduktem krótki odcinek szosą, a potem w lewo wzdłuż brzegów Jez. Karczewnik, obok Domu Dziecka. Dalej przez piękne lasy mieszane porastające mocno pofalowany teren, w kierunku zachodnim do leśniczówki Karczewnik (5,2 km), stąd droga w kierunku Stróżewic. Tą drogą ok 1 km i skręcamy w prawo w drogę leśną na północny- zachód. Klucząc między wzgórzami porośniętymi pięknymi lasami, przecinając asfaltową drogę leśną (8,9 km), szlak wychodzi na szczyt Gontyńca (10,9 km).

GONTYNIEC- OLEŚNICA- CHODZIEŻ 8,3 KM

SZLAK P-7

Szlak znakowany, żółty. Dla rowerzystów trudny. Lasy, urokliwe pejzaże. Jeden z wariantów wycieczki na Gontyniec. Najkrótsze dojście do przystanku autobusowego ze szczytu do Oleśnicy 2,9 km.

Z Gontyńca idziemy początkowo stromo w dół, na północ, przez ładny las bukowy. Przecinamy szosę Chodzież- Czarnków (1,2 km) i drogą przez bór sosnowy dochodzimy do Oleśnicy (2,9 km). Dalej asfaltową drogą na wschód. Szlak przecina ponownie szosę Chodzież- Czarnków (4,2 km) niopodal rozwidlenia szosy od Piły. Dalej duktem równolegle do szosy Chodzież- Piła. Przed domem pomocy społecznej szlak dochodzi do szosy nr. 11, dalej wiedzie wzdłuż ul. Ujskiej do Jez. Strzeleckiego (5,8 km). Za jeziorem w prawo, na przełaj przez las, nieopodal szpitala. Na wzgórzu dochodzimy do szlaku czerwonego (6,6 km) i razem z tym szlakiem na wschód przez las do Domu Kultury (7,3 km). Stąd ulicami Strzelecką, Ujską i Dworcową do stacji kolejowej (8,3 km).