Wyszukaj w portalu

DRUKUJ
POWRÓT
grafika

Wymiana młodzieży polsko – niemieckiej pomiędzy szkołami Berufskolleg für Technik Ahaus oraz Zespołem Szkół im. H. Cegielskiego w Chodzieży miała miejsce w dniach 11 – 16 marca 2018 roku. Za każdym razem podkreślamy, że spotkania młodzieży odbywają się od 2002 roku i są możliwe dzięki finansowemu wsparciu przez organizację Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży. Organizatorem spotkania była strona niemiecka reprezentowana przez panie Ritę Kemper i Danielę Lukassen oraz pana Jochena Jocher.

Z naszej szkoły oddelegowani zostali jako opiekunowie pani Anna Kulak oraz pan Maciej Jęsiek. Dodatkowo w wymianie uczestniczył pan Andrzej Skibiński – były nauczyciel ZS oraz jeden z inicjatorów spotkań pomiędzy szkołami.
11.03 (niedziela) Początek wycieczki – Chodzież godzina 7:00 zbiórka na parkingu przy kościele św. Floriana, załadunek bagaży, pożegnanie z rodziną oraz długo oczekiwany odjazd. Pierwszy dzień wycieczki nie był zbyt urozmaicony, ponieważ spędziliśmy w autobusie pół dnia. Droga była dosyć długa, jednakże dojechaliśmy do Ahaus cali i zdrowi. Tam spotkaliśmy po raz pierwszy grupę uczniów niemieckich wraz z ich opiekunami. Okazali się bardzo uprzejmi, ponieważ zaprosili nas do swojej szkoły, gdzie przygotowali dla nas poczęstunek (pizzę oraz domowe wypieki takie jak placki czy babki). Po obfitej wieczerzy pojechaliśmy do ośrodka młodzieżowego w Reken, gdzie spędziliśmy pierwszą noc.
12.03 (poniedziałek) Następnego dnia również udaliśmy się w podróż autobusem, lecz tym razem z naszymi kolegami i koleżankami z Niemiec. Naszym punktem docelowym było piękne miasto, które zwie się Drezno. To właśnie tam spędziliśmy wspólnie pozostałe dni naszej wycieczki. Tego dnia nie zdążyliśmy już nic zwiedzić, ponieważ byliśmy zmęczeni oraz robiło się już późno. Wynagrodziła nam to pyszna kolacja, na którą udaliśmy się po zameldowaniu w hostelu A&O i rozpakowaniu bagaży w pokojach.
13.03 (wtorek) Ponieważ prawie całe dwa dni spędziliśmy w autokarze, następny dzień poświęcony był zwiedzaniu miasta pieszo. Zwiedzanie Drezna odbyło się w formie małej gry miejskiej, która polegała na odczytaniu zapisanej na kartce nazwy miejsca, odnalezieniu go na google map, pokierowaniu reszty grupy oraz przedstawieniu krótkiej historii danego zabytku, przygotowanej po angielsku przez uczniów grupy niemieckiej. Odnalezione atrakcje turystyczne były następujące: Muzeum Miejskie w Dreznie, Kościół św. Maryi Panny, Taras Bruhl’a, Orszak książecy, Złoty jeździec, Pałac japoński, Katolicki kościół dworski, Opera Semper’a oraz Zwinger. Dotarliśmy również do bardzo ciekawego Muzeum Higieny, gdzie zostaliśmy oprowadzeni i zapoznani nie tylko z higieną ciała ludzkiego, ale także dogłębnie poznaliśmy wszystkie mięśnie, nerwy i narządy człowieka, cykl narodzin, jak również śmierci oraz proces starzenia się. Po powrocie do hostelu i uprzednim zjedzeniu kolacji, odbyły się pierwsze zajęcia integracyjne w języku angielskim tzw. „Gry i zabawy językowe”.
14.03 (środa) Następnego dnia wybraliśmy się wspólnie do Muzeum STASI, czyli byłego aresztu śledczego, gdzie mogliśmy zobaczyć, w jakich warunkach kiedyś byli przetrzymywani mężczyźni i kobiety w oczekiwaniu na sprawę sądową. Udaliśmy się również do Szklanej Manufaktury Volkswagena, gdzie przedstawiono nam ręczną produkcję e-golfów oraz odrobinę historii tego budynku i firmy. Wieczorem, podobnie jak poprzedniego dnia, miały miejsce zabawy integracyjne.
15.03 (czwartek) W czwartek spacerkiem udaliśmy się do centrum Drezna. Tam zwiedziliśmy Muzeum Transportu, w którym poznaliśmy historię rozwoju komunikacji od czasów wynalezienia pociągów. Obejrzeliśmy wystawę kolei, pierwszych samochodów oraz pojazdów jednośladowych. Ciekawe jest to, że muzeum wypożycza swoje niektóre eksponaty, a dwa z nich zostały podarowane w prezencie od prywatnych kolekcjonerów. Tego dnia nasze spotkanie integracyjne rozpoczęło się nieco inaczej, ponieważ nasi uczniowie przywieźli ze sobą typowo polskie produkty spożywcze. Zostały zaprezentowane oraz rozdane do degustacji uczniom oraz opiekunom grupy niemieckiej.
16.03 (piątek) Ostatni dzień. Dzień pożegnania. Prawie wszystkim udało się nie wzruszyć podczas pożegnania z naszymi nowymi kolegami i koleżankami. Po wczesnym śniadaniu, spakowaniu bagaży i powiedzeniu „Do zobaczenia” autokar ruszył, a wraz z nim jego polscy pasażerowie czekający na powrót do domu. Do Chodzieży dojechaliśmy szczęśliwie około godziny 16:00.
Biorąc udział w takiej wycieczce, można się dowiedzieć wielu nowych, ciekawych rzeczy, nawiązać nowe znajomości, nie tylko z Niemcami, ale również z Polakami. Przede wszystkim jest to ogromna okazja do wykazania się umiejętnością porozumiewania się w języku angielskim lub niemieckim oraz poznania kawałka kultury innego państwa.
Kolejne spotkanie w ramach wymiany pomiędzy szkołami odbędzie się w terminie 23-29.09.2018 w formie wycieczki, podczas której planujemy wspólnie zwiedziać Kraków, Zakopane i Wieliczkę.
Serdecznie zapraszamy do udziału we wrześniowej wymianie.